Podstawa prawna:
- art. 200 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 782),
- art. 37a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2014r., poz. 1160),
- art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2014r., poz. 1160).
Kto załatwia sprawę.
Oddział Regulacji Stanów Prawnych i Uwłaszczeń
w Wydziale Skarbu Państwa i Nieruchomości
ul. Jagiellońska 3, IX p., pok. 93a, 93c i 94,
tel. 52 349 7754, fax 52 349 7752,
Oddział Zamiejscowy w Toruniu,
ul. Moniuszki 15-21, pok. 131 lub pok. 132,
tel. 56 611 51 14 lub 56 611 51 17 , fax 56 622 65 65,
Oddział Zamiejscowy we Włocławku,
ul. Brzeska 8, pok. 17, Ip.,
tel. 54 231 4368, fax 54 231 3668.
Jakie dokumenty trzeba złożyć:
Wniosek, który zawierać musi:
- oznaczenie osoby występującej o uwłaszczenie,
- oznaczenie geodezyjne nieruchomości,
- oznaczenie księgi wieczystej, w której zapisana jest nieruchomość,
- wykazanie tytułu prawnego do ubiegania się o uwłaszczenie.
Załączniki:
- oryginał odpisu księgi wieczystej,
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków wg stanu na dzień 5.12.1990 r. i wg stanu obecnego,
- opis budynków (jeżeli nieruchomość jest zabudowana),
- dokument potwierdzający prawo zarządu nieruchomością wg stanu na dzień 5.12.1990 r. (w trybie art. 200 ustawy o gospodarce nieruchomościami), co najmniej jeden z dokumentów wymieniony enumeratywnie w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczenia osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu (Dz. U. nr 23, poz. 120 ze zm.),
- dokument potwierdzający posiadanie przez PKP gruntów będących własnością Skarbu Państwa wg stanu na 5.12.1990 r. (w trybie art. 34 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe”), co najmniej jeden z dokumentów wymienionych enumeratywnie w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2001 r. w sprawie sposobu potwierdzania posiadania przez przedsiębiorstwo państwowe „Polskie Koleje Państwowe” gruntów będących własnością Skarbu Państwa, w tym rodzajów dokumentów stanowiących dowody w tych sprawach,
- dokumenty dotyczące pochodzenia środków na budowę istniejących na nieruchomości budynków, budowli, oraz urządzeń,
- dokumenty potwierdzające następstwo prawne po osobie prawnej istniejącej w dniu 5.12.1990 r.
Wskazane jest przedłożenie opinii rzeczoznawcy majątkowego określającej wartość:
- gruntów dla ustalenia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego,
- budynków, budowli oraz urządzeń nie wybudowanych ze środków własnych.
Opłaty:
- Przy art. 200 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - nie wnosi się opłaty,
- Przy art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego “Polskie Koleje Państwowe” decyzja za którą opłatę wnosi się wraz z wnioskiem – 10,00 zł
- dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa - od każdego stosunku pełnomocnictwa – 17,00 zł
Opłatę wnosi się na konto organu podatkowego:
Urząd Miasta Bydgoszczy
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
52 1240 6960 3892 1000 0000 0000
lub gotówką w kasie tego organu podatkowego.
Termin załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Czy i do kogo można się odwołać:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa za pośrednictwem Wojewody, który wydał decyzję.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.