Wydawanie decyzji
stwierdzających przejście z mocy prawa na własność skarbu państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego nieruchomości zajętych pod drogi.
Podstawa prawna:
- art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz
- przepisy ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 783)
Kto załatwia sprawę:
Oddział Regulacji Stanów Prawnych i Uwłaszczeń w Wydziale Skarbu Państwa i Nieruchomości
ul. Jagiellońska 3, IX p., pok. 93b, 93c i 94
tel. 52 349746 i 52 3497747, fax 52 3497752,
Oddział Zamiejscowy w Toruniu, ul. Moniuszki 15-21, pok. 130a lub pok. 132,
tel. 56 611 51 16 lub 56 611 51 17, fax 56 622 65 65,
Oddział Zamiejscowy we Włocławku, ul. Brzeska 8, pok. 17 i 26, Ip.,
tel. 54 231 43 72, tel./fax 54 231 43 68.
Jakie dokumenty trzeba złożyć:
Wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 73 ustawy, tzn.:
- wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów i budynków wg stanu na dzień 31.12.1998 r. i wg stanu obecnego,
- odpisy z ksiąg wieczystych uwzględniające właścicieli nieruchomości wg stanu na dzień 31.12.1998r.,
- wyciąg z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- dowody wskazujące na wykonywanie władztwa publicznego nieruchomością do dnia 31.12.1998 r.,
- dowody na zajęcie nieruchomości pod drogę w postaci map, uwzględniających stan urządzenia pasa drogowego w dniu 31.12.1998 r.,
- dokument potwierdzający zaliczenie drogi do kategorii dróg publicznych na dzień 31.12.1998 r.
Opłaty:
Wnosi się opłaty skarbowe. Przedmiotem opłaty skarbowej jest:
- decyzja, za którą opłatę wnosi się wraz z wnioskiem od osoby fizycznej – 10,00 zł
- dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa-od każdego stosunku pełnomocnictwa – 17,00 zł
Opłatę wnosi się na konto organu podatkowego:
Urząd Miasta Bydgoszczy
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
52 1240 6960 3892 1000 0000 0000
lub gotówką w kasie tego organu podatkowego.
Termin załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Czy i do kogo można się odwołać:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa za pośrednictwem Wojewody, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji Stronie.
Ponadto warto wiedzieć:
Odszkodowanie w sprawach uregulowanych powołanym art. 73 ww. ustawy nie jest ustalane decyzją organu wojewódzkiego, lecz w odrębnym postępowaniu przez właściwego starostę.