Wersja wpisu Wydział Infrastruktury i Rozwoju z dnia pon., 20/06/2016 - 14:06

Wydział mieści się na:

  1. X, XI i XIII piętrze w budynku B przy ul. Konarskiego 1,
  2. II piętrze w budynku A przy ul. Jagiellońskiej 3.

Dyrektor
Zygmunt Borkowski

pok. 111 e, XI piętro
tel. 52 349 7400
fax 52 349 7402

Z-ca Dyrektora
Iwona Gilewicz

pok. 111, XI piętro
tel. 52 349-7400
fax 52 349-7402
e-mail: igilewicz@bydgoszcz.uw.gov.pl

Sekretariat

pok. 111 d, XI piętro
tel. 52 349 7400
fax 52 349 7402

Katarzyna Tomaszewska
inspektor
e-mail: wir_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Halina Kajat
starszy inspektor
e-mail: hkajat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wydział Infrastruktury i Rozwoju składa się z:

  1. Oddziału Architektury i Budownictwa,
  2. Oddziału Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego,
  3. Oddziału Odszkodowań,
  4. Oddziału Komunikacji,
  5. Oddziału Budownictwa Specjalnego,
  6. Oddziału Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego, w skład którego wchodzi Instytucja Pośrednicząca w Zarządzaniu ZPORR,
  7. Oddziału Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji.

Oddział Architektury i Budownictwa

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji w sprawach:
    1. obiektów i robót budowlanych:
      1. hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
      2. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek:
        1. usytuowanych na obszarze kolejowym,
        2. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
        3. usytuowanych na terenach zamkniętych,
        4. określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest Wojewoda,
    2. przyjmowania zgłoszeń określonych w ustawie Prawo budowlane,
    3. wydawania rozstrzygnięć administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane, nie zastrzeżonych do właściwości innych organów,
    4. wydawania dzienników budowy, montażu i rozbiórki,
    5. prowadzenia rejestru wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę, przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych wraz ze związanymi z nimi dokumentami,
    6. przesyłania decyzji o pozwoleniu na budowę właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli były wymagane,
    7. współpracy i uczestnictwa na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych.
  2. Wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym:
    1. rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia,
    2. rozstrzyganie wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia i wszczynanie postępowania w sprawach z tego zakresu,
    3. rozpatrywanie skarg,
    4. kontrola terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie przekazywanych przez starostów rejestru wniosków i decyzji,
    5. sporządzanie statystyki ruchu budowlanego w województwie,
    6. prowadzenie kontroli realizacji zadań starostów z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji.
  3. Powoływanie Zespołu Opiniowania Dokumentacji, o którym mowa w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działań żywiołu.

Wzory pozwoleń na budowę - zgłoszeń do pobrania, w zakresie inwestycji dotyczących:

  1. obiektów i robót budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych,
  2. obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym,
  3. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowania w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu - niezwiązanymi z użytkownikiem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  4. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi.

Kierownik Oddziału
Agnieszka Żurawlew
bud. A, pok. 200, II piętro
tel. 52 349 7427
e-mail: azurawlew@bydgoszcz.uw.gov.pl

Eugeniusz Kaźnica
starszy inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 203, II piętro
tel. 52 349 7495
e-mail: ekaznica@bydgoszcz.uw.gov.pl

Hanna Kaczmarek
starszy specjalista
bud. A, pok. 203 , II piętro
tel. 52 349 7491
e-mail: hkaczmarek@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Diduszko
starszy inspektor
bud. A, pok. 201, II piętro
tel. 52 349 7312
e-mail: adiduszko@bydgoszcz.uw.gov.pl

Joanna Kurek
Koordynator Wieloosobowego Stanowiska
Ds. Orzecznictwa II Instancji
bud. A, pok. 204, II piętro
tel. 52 349 7697
e-mail: jkurek@bydgoszcz.uw.gov.pl

Magdalena Stypka
inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 204, II piętro
tel. 52 349 7697
e-mail: mstypka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dariusz Sadowski
referent
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail: dsadowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Andrzej Posadziński
ekspert
budynek A, pokój 204, II piętro
tel. 52 349 7670
e-mail: aposadzinski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Maria Semrau
Starszy Inspektor Wojewódzki
bud. A, pok. 203 , II piętro
tel. 52 349 7491
e-mail: mesemrau@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Czeladzińska
Ekspert
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail:

Magdalena Janiak
Sekretarka
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail: mjaniak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, j.t. ze zm.) oraz akty wykonawcze,
  3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2015 r. poz. 1688),
  4. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 poz. 460),
  5. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 poz. 1446),
  6. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2015 poz. 469).

Oddział Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Przyjmowanie zawiadomień o przystąpieniu do sporządzenia:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  2. Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województw.
  3. Uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie ich zgodności z ustaleniami programów zawierających zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.
  4. Uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ich zgodności z zadaniami rządowymi służącymi realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.
  5. Ocena zgodności z przepisami prawnymi uchwał wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych dotyczących:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  6. Badanie zgodności z prawem uchwał o przystąpieniu do sporządzenia:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  7. Sporządzanie w zakresie wymienionym w punktach 5 i 6:
    1. rozstrzygnięć nadzorczych,
    2. wskazań w przypadku nieistotnego naruszenia prawa,
    3. skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
  8. Sporządzanie zarządzeń zastępczych, w przypadku, gdy gmina nie wykona obowiązku ustawowego, dotyczących:
    1. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
    2. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  9. Wykonywanie zadań organu I instancji w sprawach wydawania decyzji:
    1. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych,
    2. o ustaleniu lokalizacji inwestycji uregulowanych przepisami ustaw szczególnych.
  10. Prowadzenie rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych.
  11. Kontrola terminowości wydawania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wymierzanie kar pieniężnych za przekroczenie terminu ustawowego na ich wydawanie.
  12. Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych przez wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast, w zakresie zadań rządowych służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i ponadlokalnym w odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc na podstawie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
  13. Zamieszczanie wymaganych informacji w publicznie dostępnych wykazach danych o dokumentach zawierających informację o środowisku.

Kierownik Oddziału
Maria Czerwińska-Klich
bud. B, pok. 111c, XI piętro
tel. 52 349 7499
e–mail: mczerwinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Bochocki
inspektor wojewódzki
ul. Konarskiego 1-3, pok. 101e, budynek B, X piętro
tel. 52 349-7483
e–mail: jbochocki@bydgoszcz.uw.gov.pl

Janusz Gazecki
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 114, XI piętro
tel. 52 349 7256
e–mail: jgazecki@bydgoszcz.uw.gov.pl

Bernadeta Grunt
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7494
e–mail: bgrunt@bydgoszcz.uw.gov.pl

Edyta Grzywińska
inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 104, X piętro
tel. 52 349 7496
e–mail: egrzywinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Kwiatkowska
starszy inspektor
bud. B, pok. 104, X piętro
tel. 52 349 7497
e–mail: akwiatkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Janusz Sapiszczak
starszy inspektor
bud. B, pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7483
e–mail: jsapiszczak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199 z późn. zm.),
  3. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.),
  4. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. poz. 1777),
  5. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r., poz. 774) – ustawa krajobrazowa,
  6. Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U., poz. 1265 z późn. zm.) – specustawa przesyłowa,
  7. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.),
  8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r., poz. 196 z późn. zm.),

Oddział Odszkodowań

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Ustalanie odszkodowań za nieruchomości nabyte z mocy prawa przez Skarb Państwa lub właściwe jednostki samorządu terytorialnego na realizację dróg publicznych, lotnisk użytku publicznych, budowli przeciwpowodziowych, linii kolejowych i sieci przesyłowych na podstawie ustaw o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji.
  2. Ustalanie odszkodowań za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości, na których realizowana jest budowa inwestycji związanych z budową terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu, sieci przesyłowych i regionalnych sieci szerokopasmowych na podstawie ustaw o  szczególnych zasadach przygotowania inwestycji.
  3. Ustanawianie i stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu na nieruchomościach przeznaczonych pod drogi publiczne, linie kolejowe, lotniska użytku publicznego, inwestycje związane z budową terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu, sieci przesyłowe i budowle przeciwpowodziowe.
  4. Rozpatrywanie odwołań od wydanych przez starostów decyzji ustalających odszkodowania za nieruchomości nabyte na rzecz właściwych jednostek samorządu terytorialnego w trybie ustawy o  szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
  5. Udzielanie starostom dotacji na operaty szacunkowe w postępowaniach prowadzonych na podstawie ustawy o  szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Kierownik Oddziału
Krzysztof Pankowski
bud. A, pok. 240, II piętro
tel. 52 349 7672
e-mail: kpankowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Woźna
straszy specjalista, koordynator zespołu
bud. A, pok. 240, II piętro
tel. 52 349 7673
e-mail: awozna@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Miękiszak
straszy inspektor, koordynator zespołu
bud. A, pok. 236, II piętro
tel. 52 349 7257
e-mail: jmiekiszak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Bączkowska
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7666
e-mail: abaczkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marcin Brzozowski
starszy inspektor
bud. A, pok. 232, II piętro
tel. 52 349 7485
e-mail: mbrzozowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Buczkowska
starszy inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 238, II piętro
tel. 52 349 7660
e-mail: mbuczkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Michał Dejewski
starszy referent
bud. A, pok. 239a, II piętro
tel. 52 349 7646
e-mail: mdejewski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Justyna Drawska
sekretarka
bud. A, pok. 235
e-mail: jdrawska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Katarzyna Gajewska
sekretarka
bud. A, pok. 238, II piętro
tel. 52 349 7660
e-mail: kgajewska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Joanna Karaś
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7457
e-mail: jkaras@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jakub Maciąga
starszy inspektor
bud. A, pok. 239a, II piętro
tel. 52 349 7646
e-mail: jmaciaga@bydgoszcz.uw.gov.pl

Katarzyna Mizerska
inspektor
bud. A, pok. 237, II piętro
tel. 52 349 7664
e-mail: kmizerska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agata Sołtys
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7667
e-mail: asoltys@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Tomczyk
expert
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7456
e-mail: atomczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Lista rzeczoznawców majątkowych – kandydatów na biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych w Wydziale Infrastruktury i Rozwoju Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031),
  2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm.),
  3. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1297 ze zm.),
  4. Ustawa z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 966 ze zm.),
  5. Ustawa z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 2143),
  6. Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1265 ze zm.),
  7. Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 880 ze zm.),
  8. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2014 r., poz. 1501 ze zm.),
  9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r., nr 207, poz. 2109 ze zm.),
  10. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23).

Oddział Komunikacji

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Transport:
    1. Prowadzenie spraw związanych z obsługą kierowców wykonujących przewozy drogowe, instruktorów nauki i techniki jazdy, w tym:
      1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia oraz ośrodki doskonalenia techniki jazdy, w tym wykonywanie zadań i czynności w zakresie: wpisu lub wykreślenia przedsiębiorców z rejestru, przekazywania danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
      2. prowadzenie spraw w zakresie obsługi i funkcjonowania komisji Wojewody do egzaminowania kandydatów na kierowców wykonujących przewóz rzeczy i osób w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym, w tym: wystawianie świadectw kwalifikacji wstępnej, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
      3. obsługa Komisji sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów i wykładowców oraz instruktorów i wykładowców szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem, w tym: utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
      4. udział w pracach komisji egzaminacyjnych kandydatów na instruktora nauki jazdy organizowanych przez podmioty prowadzące szkolenia w charakterze obserwatora;
      5. prowadzenie ewidencji instruktorów techniki jazdy, w tym: prowadzenie czynności sprawdzających spełnienia warunków formalno-prawnych przez kandydatów na instruktorów techniki jazdy i kwalifikowanie ich na egzamin przed Komisja powołaną przez właściwego ministra ds. transportu, wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy, wydawanie lub przedłużeniem legitymacji instruktora techniki jazdy, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Kierowców;
      6. prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem przekazywania Wojewodzie, przez kierowników ośrodków szkolenia wykonujących przewóz drogowy, informacji o rozpoczęciu i zakończeniu szkoleń;
    2. prowadzenie spraw w zakresie koordynowania działań związanych z rozwojem transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i telekomunikacji oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym:
      1. ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej;
      2. współpraca w zakresie spraw związanych z działalnością Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
      3. współpraca w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z organami odpowiedzialnymi za prowadzenie jego kontroli w tym z Policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego;
    3. zadania nadzorcze:
      1. nadzór i kontrola Wojewody nad ośrodkami szkolenia oraz ośrodkami doskonalenia techniki jazdy;
      2. nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania;
      3. nadzór i kontrola Wojewody nad Starostami oraz Marszałkiem w trybie ustawy o kierujących pojazdami;
    4. nadzór oraz prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i uruchomieniem na wniosek Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych z przeznaczeniem na:
      1. refundację kosztów ponoszonych przez przewoźników w związku z honorowaniem przez nich uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
      2. zapłatę za wydanie zaświadczeń ADR dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  2. Gospodarka:
    1. wydawanie i cofanie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie i używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
    2. wykonywanie zadań związanych z realizacją krajowego planu działań dotyczących efektywności energetycznej;
    3. ustalania wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych;
    4. wydawanie zaświadczeń o wykreśleniu z rejestru kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych;
  3. Obronność:
    1. współuczestniczy w realizacji zadań dotyczących:
      1. zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych;
      2. wsparcia państwa gospodarza HNS udzielanego siłom sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
      3. zabezpieczenia sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych;
    2. współdziała w aktualizacji:
      1. planów operacyjnych i obronnych szczebla centralnego i wojewódzkiego stosownie do wytycznych właściwych organów administracji rządowej;
      2. szczegółowych planów zapewniających realizację zadań operacyjnych przewidzianych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
      3. pozostałych planów i dokumentów mających wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju oraz w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czasie wojny;
    3. w zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych:
      1. współdziała w aktualizacji „Centralnego Programu Mobilizacji Gospodarki" w zakresie określonym przez właściwych ministrów, a także podejmuje przedsięwzięcia zapewniające wykonanie zadań wynikających z ustaleń obowiązującego programu;
      2. podejmuje przedsięwzięcia – zgodnie z właściwościami wydziału – zapewniające funkcjonowanie przedsiębiorców wykonujących zadania obronne, w szczególności dotyczące osłony technicznej dróg i odtwarzania infrastruktury komunikacyjnej oraz produkujących na potrzeby Sił Zbrojnych i potrzeby bytowe ludności cywilnej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
      3. współdziała w zakresie: planowania przedsięwzięć inwestycyjnych służących ochronie załóg pracowniczych i ludności przed skutkami oddziaływania czynników rażenia, organizowania i tworzenia systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania;
    4. w zakresie ochrony ludności:
      1. współdziała z Dyrektorem Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego przy opracowywaniu i aktualizowaniu „Planu Obrony Cywilnej Województwa", „Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego" oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania obrony cywilnej;
      2. opracowuje i utrzymuje w stałej aktualności szczegółowe specjalistyczne plany zapewniające realizację zadań zawartych w „Planie Obrony Cywilnej Województwa" oraz w „Wojewódzkim Planie Zarządzania Kryzysowego";
      3. współdziała z jednostkami organizacyjnymi na obszarze województwa w zakresie:
        1. planowania i pozyskiwania zasobów (w optymalnym asortymencie) niezbędnych do zabezpieczenia działań ratowniczych i działań antykryzysowych realizowanych w skali województwa kujawsko-pomorskiego oraz na potrzeby wynikające z zapotrzebowania centralnego;
        2. planowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie ludności możliwości przetrwania w sytuacjach zagrożeń;
    5. w zakresie zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych oraz zabezpieczenia funkcji państwa gospodarza (HNS): podejmują przygotowania organizacyjne do uzupełniania sił zbrojnych zasobami ludzkimi w ramach świadczeń osobistych, a także przedsięwzięcia organizacyjno-administracyjne dotyczące przygotowania środków transportowych, maszyn i urządzeń przewidzianych do przekazania na rzecz sił zbrojnych – w ramach świadczeń rzeczowych:
      1. udostępnia siłom zbrojnym potrzebne informacje, mapy oraz dokumentację analityczną;
      2. podejmuje przedsięwzięcia związane z przygotowaniem wybranych elementów infrastruktury województwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny – uwzględniając potrzeby formułowane przez siły zbrojne dotyczące w szczególności:
        1. budowy przejść, przepraw przez przeszkody wodne;
        2. dojazdów do przewidywanych rejonów koncentracji wojsk;
        3. przewozów żołnierzy i sprzętu;
        4. uwzględniania aspektów obronnych w planach i programach zagospodarowania przestrzennego;
      3. podejmuje przedsięwzięcia koordynacyjne – zgodnie z właściwościami wydziału – dotyczące HNS w czasie przemieszczania lub pobytu na obszarze województwa wojsk sojuszniczych, a w szczególności w zakresie:
        1. udostępniania bazy w zakresie terenów i nieruchomości na czasowe rozmieszczenie wojsk sojuszniczych oraz magazynowanie uzbrojenia, urządzeń i środków materiałowych w ramach tzw. zakwaterowania przejściowego;
        2. stwarzania możliwości wykorzystania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
        3. koordynowanie ochrony przeciwpożarowej i kontroli przestrzegania przez sojuszników przepisów o ochronie środowiska;
        4. organizowania usług polegających na dostawie mediów (wody, ogrzewania, gazu, energii elektrycznej);
        5. organizowania usług w zakresie czystości i właściwych warunków sanitarnych;
        6. udostępniania możliwości korzystania z niektórych urządzeń infrastrukturalnych;
    6. nadzoruje przedsięwzięcia w zakresie przygotowania dróg dla potrzeb obrony państwa (w tym zobowiązań sojuszniczych);
    7. współdziała z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy oraz Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w zakresie przygotowania i utrzymania w gotowości eksploatacyjnej dróg krajowych i wojewódzkich o znaczeniu obronnym, ze szczególnym uwzględnieniem dróg dojazdowych do miejsc przepraw przez przeszkody wodne oraz budowy dublujących mostów, a także przygotowanie sił i środków do osłony technicznej (odbudowy zniszczeń) odcinków dróg o znaczeniu obronnym;
    8. przygotowuje dokumenty związane z organizacją i zarządzaniem ruchem na drogach publicznych w warunkach klęsk żywiołowych i katastrof, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czas wojny, we współpracy z Wojewódzkim Sztabem Wojskowym, Komendą Wojewódzką Policji oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.

Oddział prowadzi w imieniu Wojewody współpracę z:

  1. Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy;
  2. Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Bydgoszczy;
  3. jednostkami samorządu terytorialnego;
  4. Wojewódzkim Sztabem Wojskowym;
  5. Komendą Wojewódzką Policji;
  6. Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.

Kierownik
Rafał Lewandowski
Bud. B, pok. 133b, XIII piętro
tel. 52 349 7489
e-mail: rlewandowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Krzysztof Krzyżaniak
inspektor wojewódzki, samodzielne stanowisko ds. obronnych
bud. B, pok. 134, XIII piętro
tel. 52 349 7426
e-mail: kkrzyzaniak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marek Kosmatka
ekspert
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7459
e-mail: mkosmatka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zofia Waleriańczyk
starszy inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7488
e-mail: zwalerianczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zbigniew Maćkiewicz
starszy inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7487
e-mail: zmackiewicz@bydgoszcz.uw.gov.pl

Karol Czachorowski
inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7458
e-mail: kczachorowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092),
  3. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.),
  4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  5. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2015 r., poz. 155 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  7. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r., o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 460 z późn. zm.),
  8. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r, poz. 2167 z późn. zm.),
  9. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150 z późn. zm.),
  10. Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1138 z późn. zm.),
  11. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.),
  12. Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r., poz. 827 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  13. Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1191 z późn. zm.),
  14. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej(Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm).

Oddział Budownictwa Specjalnego

  1. Prowadzi postępowania i wydaje decyzje administracyjne w trybie ustaw:
    1. z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1297 ze zm.),
    2. z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031),
    3. z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. 2015 r., poz. 2143 ze zm.),
    4. z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. 2015 r., poz. 966 ze zm.),
    5. z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2011 r., NR 135, poz. 789, ze zm.),
    6. z dnia 5 sierpnia 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1265 ze zm.)
  2. wykonuje zadania organu wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym rozpatruje odwołania od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie dróg powiatowych i gminnych – art. 11f pkt 6 oraz art. 11g specustawy drogowej,
  3. rozpatruje wnioski dotyczące decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z zakresu I i II instancji oraz decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w I instancji w przedmiocie:
    1. wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną,
    2. zmiany decyzji ostatecznej,
    3. uchylenia decyzji ostatecznej,
    4. wygaśnięcia decyzji ostatecznej,
    5. sprostowania oczywistych omyłek,
    6. sprostowania błędów pisarskich i rachunkowych,
    7. rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej.

Kierownik
Anna Szczepaniak
pok. 112, XI piętro
tel. 52 349 7454
e-mail: aszczepaniak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Waszak
starszy specjalista
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 34 419
e-mail: awaszak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marian Tytulski
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 34 97 661
e-mail: mtytulski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Lisewska
inspektor
bud. B, pok. 113 a, XI piętro
tel. 52 349 7258
e-mail: mlisewska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Bednarski
starszy specjalista
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 349 7414
e-mail: jbednarski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego
(w tym Instytucja Pośrednicząca w Zarządzaniu ZPORR - na podstawie porozumienia Ministra Rozwoju Regionalnego z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim)

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Udział w procedurze wyboru wniosków do dofinansowania w ramach programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”, w tym zapewnienie obsługi Komisji oceniającej wnioski.
  2. Wdrażanie programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”, w tym m.in. zarządzanie finansowe programem, nadzór nad prawidłowym i efektywnym wykorzystaniem środków, nadzór nad procedurą zawierania umów o dofinansowanie zadań, weryfikacja wniosków o płatność składanych przez beneficjentów, koordynacja spraw związanych z wypłatą dotacji oraz kontrola zrealizowanych zadań.
  3. Występowanie o przyznanie zapewnienia finansowania oraz uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla projektów współfinansowanych przez Unię Europejską oraz sprawozdawczość w ww. zakresie.
  4. Pełnienie funkcji Instytucji Pośredniczącej w Zarządzaniu ZPORR 2004-2006, w tym m.in.: monitorowanie trwałości projektów, odzyskiwanie od beneficjentów nieprawidłowo wykorzystanego lub pobranego dofinansowania, przygotowanie informacji o nieprawidłowościach podlegających i niepodlegających  raportowaniu do Komisji Europejskiej, archiwizacja dokumentów związanych z wdrażaniem programu operacyjnego, przygotowywanie i udostępnianie informacji związanych z programem operacyjnym podmiotom uprawnionym do wykonywania czynności kontrolnych i ewaluacyjnych.
  5. Realizacja zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym m.in. nadzorowanie procesu wnioskowania przez samorządy o udzielenie dotacji, przygotowywanie wniosków do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o zwiększenie budżetu, ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom, weryfikacja rozliczeń kwartalnych i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji, prowadzenie kontroli wykorzystania dotacji.
  6. Prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, w tym m.in. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących, sporządzanie planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego, przygotowywanie wniosków o przyznanie środków w ramach limitów oraz dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych, sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe oraz prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji tych wydatków.
  7. Wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem Samorządowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotacji celowej z budżetu państwa z przeznaczeniem na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi.
  8. Wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym:
    1. ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom,
    2. przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu – kierowanych do ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
    3. przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji.
  9. prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, a w szczególności:
    1. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, zawartej pomiędzy Wojewodą a Portem Lotniczym Bydgoszcz S.A. oraz opracowywanie aneksów do tej umowy,
    2. uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących,
    3. sporządzanie i przekazywanie do właściwego wydziału Urzędu planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego oraz opracowywanie projektu budżetu Wojewody do projektu ustawy budżetowej,
    4. przygotowywanie wniosków do właściwego wydziału Urzędu o realizację zakupów w ramach budżetu Wojewody na utrzymanie przejścia granicznego,
    5. przyjmowanie, opisywanie i przekazywanie do realizacji przez właściwy wydział Urzędu faktur dotyczących kosztów utrzymania przejścia granicznego,
    6. przygotowywanie wniosków do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o przyznanie dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych,
    7. prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem przejścia granicznego, oraz sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe do systemu TREZOR,

Kierownik
Maksymilian Wolarz
pok. 101 b, X piętro
tel. 52 349 7733
e-mail: mwolarz@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dagmara Niemczyk-Januszewska
starszy specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7421
e-mail: dniemczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Beata Kołodziej
starszy specjalista
pok. 101 a, X piętro
tel. 52 349 7726
e-mail: bkolodziej@bydgoszcz.uw.gov.pl

Hanna Kubiak
specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7420
e-mail: hkubiak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jakub Jarzyna
specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7729
e-mail: jjarzyna@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dorota Kalas-Gręzicka
starszy inspektor
pok. 101 a, X piętro
tel. 52 349 7725
e-mail: dkalas@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1649 ze zm.),
  2. Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U z 2014 r., poz. 1448 ze zm.),
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.),
  4. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000r. w sprawie środków promocyjnych i informacyjnych stosowanych przez Państwa Członkowskie odnośnie pomocy z funduszy strukturalnych,
  5. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  6. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
  7. Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999,
  8. Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady a dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999,
  9. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego,
  10. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 460 ze zm.),
  11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz.U z 2014 r., poz. 316 ze zm.),
  12. Uchwała nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”,
  13. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 513 ze zm.),
  14. Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 930 ze zm.),
  15. Rozporządzenie rady ministrów z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 256, poz. 2145),
  16. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r., poz. 1059 ze zm.).

Oddział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji

Na mocy porozumienia Ministra Rozwoju Regionalnego z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim, Oddział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Zadanie to realizuje głównie poprzez:

  • Poświadczanie wydatków wykazanych przez Instytucję Zarządzającą RPO w deklaracji wydatków dla RPO oraz wniosku o płatność okresową/końcową,
  • Przekazywanie poświadczonej deklaracji wydatków do Departamentu Instytucji Certyfikującej(IC) w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (poprzednio w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego),
  • Prowadzenie w imieniu  IC kontroli polegającej na sprawdzeniu funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w Instytucji Zarządzającej RPO WK-P oraz stosowania procedur zawartych w instrukcji wykonawczej, w tym poprawności sporządzania dokumentów dotyczących zadeklarowanych do Komisji Europejskiej wydatków,
  • Gromadzenie i analizowanie wyników kontroli wydatkowania środków z UE i współfinansowania krajowego, w tym kontroli i audytów przeprowadzanych przez Instytucję Zarządzającą RPO WK-P, Instytucję Audytową, NIK i inne uprawnione podmioty, w szczególności w zakresie wykrytych nieprawidłowości oraz podjętych środków naprawczych,
  • Weryfikowanie ewidencji kont podlegających procedurze odzyskania,
  • Monitorowanie postępu w realizacji RPO.

Certyfikacja prawidłowości wydatków poniesionych w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków unijnych w latach 2007-2015 jest jednym z podstawowych zadań Ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego. Zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 7 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, minister właściwy ds. rozwoju regionalnego certyfikuje Komisji Europejskiej prawidłowość poniesienia wydatków w ramach programów operacyjnych. System certyfikacji ma za zadanie zapewnić, że wydatki dokonywane w ramach programów operacyjnych są zgodne z prawem Unii Europejskiej i spełniają wymagania Komisji Europejskiej w tym zakresie. W Ministerstwie Rozwoju (poprzednio Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju) funkcjonuje Instytucja Certyfikująca - odpowiedzialna za certyfikację wydatków ponoszonych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Instytucja Certyfikująca, w zakresie realizowanych zadań, jest komórką niezależną od komórek wykonujących zadania instytucji zarządzających. Ważnym ogniwem tego systemu dla regionalnych programów operacyjnych jest Wojewoda. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Instytucja Certyfikująca delegowała część swoich zadań do Urzędów Wojewódzkich pełniących rolę Instytucji Pośredniczących w Certyfikacji, przy zachowaniu przez Instytucję Certyfikującą za delegowane zadania. Powierzenie wykonywania części zadań instytucji certyfikującej nastąpiło poprzez zawarcie przez Instytucję Certyfikującą w MR pisemnych porozumień z poszczególnymi Wojewodami, określających zakres powierzanych zadań oraz obowiązki instytucji, do których zadania są delegowane. Porozumienia takiej treści zostały zawarte w połowie 2007r.

Kierownik
Maria Hernet
pok. 111 a, XI piętro
tel. 52 349 7405
e-mail: mhernet@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Kawalerska
główny specjalista
pok. 111 a, XI piętro
tel. 052 349 7404
e-mail: akawalerska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Magdalena Płoszyńska
starszy specjalista
pok. 101 d, X piętro
tel. 52 349 7411
e-mail: mploszynska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Lubojemska
starszy specjalista
pok. 101 d, X piętro
tel. 52 349 7413
e-mail: mlubojemska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Do zakresu działania Wydziału Infrastruktury i Rozwoju należy w szczególności realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:

  • Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa;
  • Gospodarka;
  • Transport.

Budownictwo

wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej I instancji w sprawach:

  1. obiektów i robót budowlanych:
    1. hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
    2. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad – wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek:
      1. usytuowanych na obszarze kolejowym,
      2. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
      3. usytuowanych na terenach zamkniętych,
      4. określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest Wojewoda,
    3. przyjmowania zgłoszeń określonych w ustawie Prawo budowlane,
    4. wydawania rozstrzygnięć administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane, nie zastrzeżonych do właściwości innych organów,
    5. wydawania dzienników budowy, montażu i rozbiórki,
    6. prowadzenia rejestru wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę, przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych wraz ze związanymi z nimi dokumentami,
    7. przesyłanie decyzji o pozwoleniu na budowę właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli były wymagane,
    8. współpraca i uczestnictwo na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych;
  2. wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym:
    1. rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia,
    2. rozstrzyganie wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji organów administracji architektoniczno - budowlanej niższego stopnia i wszczynanie postępowania w sprawach z tego zakresu,
    3. rozpatrywanie skarg,
    4. kontrola terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie przekazywanych przez starostów rejestru wniosków i decyzji,
    5. sporządzanie statystyki ruchu budowlanego w województwie,
    6. prowadzenie kontroli realizacji zadań starostów z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
  3. wydawanie pozwoleń na budowę i przyjmowanie zgłoszeń w zakresie odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych w wyniku działania żywiołu;
  4. powoływanie Zespołu Opiniowania Dokumentacji, o którym mowa w ustawie z dnia11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U.Nr 84, poz. 906);
  5. wydawanie pozwoleń na budowę inwestycji w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu dla inwestycji towarzyszących – położonych  w granicach województwa;
  6. wydawanie pozwoleń na budowę linii kolejowej lub poszczególnych odcinków tej linii oraz wszystkich obiektów związanych z jej budową, przebudową i rozbudową, położonych w granicach województwa;
  7. wydawanie pozwoleń na budowę regionalnej sieci szerokopasmowej;
  8. prowadzenie spraw dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie:
    1. zadań organu I instancji dotyczących wydawania decyzji w sprawach:
      1. o ustaleniu lokalizacji autostrad,
      2. umożliwiających realizację zadań inwestycyjnych związanych z terminalem regazyfikacyjnym, dotyczących województwa,
      3. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych w zakresie dróg krajowych i wojewódzkich,
      4. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
      5. o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,
    2. wykonywania zadań organu wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym rozpatrywanie odwołań od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie dróg powiatowych i gminnych;
  9. wykonywanie zadań organu I i II instancji w sprawach:
    1. ustalania odszkodowań za nabyte z mocy prawa na własność Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego grunty w liniach rozgraniczających: drogi publiczne, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    2. wygaśnięcia trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomościach przeznaczonych na pas drogowy, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    3. ustalania odszkodowań za wygasłe prawo użytkowania wieczystego,
    4. stwierdzenia ustanowienia z mocy prawa trwałego zarządu właściwemu zarządcy gruntów w liniach rozgraniczających: drogi publiczne, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    5. ustalania odszkodowań za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazówi energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń;
  10. współdziałanie z Wydziałem Środowiska, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w sprawach konsultowania wniosków o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.

Wzory pozwoleń na budowę/rozbiórkę – zgłoszeń do pobrania, w zakresie inwestycji dotyczących:

  • obiektów i robót budowlanych hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
  • obiektów i robót budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych,
  • obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym,
  • dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowania w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu – niezwiązanymi z użytkownikiem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad – wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,

Gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa

  1. Planowanie przestrzenne w gminie i województwie, w tym:
    1. przyjmowanie zawiadomień o przystąpieniu do sporządzenia:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    2. opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województw,
    3. uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, w zakresie ich zgodności z ustaleniami programów zawierających zadania rządowe, służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
    4. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ich zgodności z zadaniami rządowymi, służącymi realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
    5. ocena zgodności z przepisami prawnymi uchwał wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych dotyczących:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    6. badanie zgodności z prawem uchwał o przystąpieniu do sporządzenia:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    7. sporządzanie w zakresie wymienionym w ust. 1 pkt. 5 i 6:
      1. rozstrzygnięć nadzorczych,
      2. wskazań w przypadku nieistotnego naruszenia prawa,
      3. skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego,
    8. sporządzanie zarządzeń zastępczych, w przypadku gdy rada gminy nie wykona obowiązku ustawowego, dotyczących:
      1. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich zmian,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
  2. Wykonywanie zadań organu I instancji w sprawach wydawania decyzji:
    1. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych,
    2. o ustaleniu lokalizacji inwestycji uregulowanych przepisami ustaw szczególnych.
  3. Prowadzenie rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych.
  4. Kontrola terminowości wydawania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wymierzanie kar pieniężnych za przekroczenie terminu ustawowego na ich wydanie.
  5. Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych przez wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast, w zakresie zadań rządowych służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i ponadlokalnym w odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc na podstawie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
  6. Zamieszczanie wymaganych informacji w publicznie dostępnych wykazach danych o dokumentach zawierających informację o środowisku.
  7. Prowadzenie spraw związanych ze współpracą z samorządami, przedsiębiorstwami zakładami komunalnymi, spółdzielczością mieszkaniową i innymi gestorami budownictwa mieszkaniowego na rzecz tworzenia i rozwoju budownictwa mieszkaniowego;
  8. Prowadzenie spraw związanych z obsługą kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych oraz realizacją zadań związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie:
    1. ustalania wysokości wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych,
    2. wydawania zaświadczeń o wykreśleniu z rejestru kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych.

Gospodarka

  1. wydawanie i cofanie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie i używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
  2. wykonywanie zadań związanych z realizacją krajowego planu działań dotyczących efektywności energetycznej

    Stosowane w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim środki poprawy efektywności energetycznej:
    w 2012 r.
    w 2013 r.
    w 2014 r.
    w 2015 r.
    w 2016 r.

  3. wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym:
    1. ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom,
    2. przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu – kierowanych do ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
    3. przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji.

Dodatek energetyczny

Z dniem 1 stycznia 2014 r., na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984), zostało wprowadzone nowe świadczenie socjalne dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, w postaci prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego. Dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji, na wniosek osoby uprawnionej.

Osobą uprawnioną do otrzymania dodatku energetycznego, jest tzw. odbiorca wrażliwy energii elektrycznej, tj. osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 966 ze zm.) oraz która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej. We wniosku o przyznanie dodatku energetycznego, złożonym do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, osoba ubiegająca się o wypłatę dodatku winna załączyć kopię umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej.
Wysokość dodatku energetycznego ogłasza okresowo Minister właściwy do spraw gospodarki w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski.

Dodatek energetyczny wypłacają gminy, które będą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat dodatku energetycznego, w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej. Przy ustalaniu wysokości celowej na realizację dodatku energetycznego, uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej dodatku energetycznego, w wysokości 2 % łącznej kwoty dotacji wypłacanych gminom.

Gmina składa wojewodzie wniosek o przyznanie dotacji co kwartał, w terminie do 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Dotacje na dany kwartał są przekazywane gminom przez wojewodę, na podstawie powyższego wniosku, w miesięcznych ratach. Nadpłata dotacji za kwartał może być zaliczana na poczet dotacji należnej w kwartale następnym, z wyjątkiem nadpłaty za dany rok, która podlega przekazaniu na rachunek urzędu wojewódzkiego, w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku.

Gmina przedstawia wojewodzie, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, rozliczenie dotacji sporządzone narastająco za okres od dnia 1 stycznia do dnia kończącego dany kwartał, z tym że zapotrzebowanie na dotację ustala się jako sumę tego zapotrzebowania obliczonego odrębnie dla każdego kwartału.

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Obwieszenie Ministra Energii w sprawie wysokości dodatku energetycznego
Wzór wniosku jst do wojewody o przyznanie dotacji celowej
Wzór rozliczenia otrzymanej dotacji celowej

Transport

  1. prowadzenie spraw związanych z obsługą kierowców wykonujących przewozy drogowe, instruktorów nauki i techniki jazdy, w tym:
    1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia oraz ośrodki doskonalenia techniki jazdy, w tym wykonywanie zadań i czynności w zakresie: wpisu lub wykreślenia przedsiębiorców z rejestru, przekazywania danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
    2. prowadzenie spraw w zakresie obsługi i funkcjonowania komisji Wojewody do egzaminowania kandydatów na kierowców wykonujących przewóz rzeczy i osób w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym, w tym: wystawianie świadectw kwalifikacji wstępnej, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
    3. obsługa Komisji sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów i wykładowców oraz instruktorów i wykładowców szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem, w tym: utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
    4. udział w pracach komisji egzaminacyjnych kandydatów na instruktora nauki jazdy organizowanych przez podmioty prowadzące szkolenia w charakterze obserwatora;
    5. prowadzenie ewidencji instruktorów techniki jazdy, w tym: prowadzenie czynności sprawdzających spełnienia warunków formalno-prawnych przez kandydatów na instruktorów techniki jazdy i kwalifikowanie ich na egzamin przed Komisja powołaną przez właściwego ministra ds. transportu, wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy, wydawanie lub przedłużeniem legitymacji instruktora techniki jazdy, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Kierowców;
    6. prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem przekazywania Wojewodzie, przez kierowników ośrodków szkolenia wykonujących przewóz drogowy, informacji o rozpoczęciu i zakończeniu szkoleń;
  2. prowadzenie spraw w zakresie koordynowania działań związanych z rozwojem transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i telekomunikacji oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym:
    1. ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej;
    2. współpraca w zakresie spraw związanych z działalnością Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
    3. współpraca w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z organami odpowiedzialnymi za prowadzenie jego kontroli w tym z Policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego;
  3. zadania nadzorcze:
    1. nadzór i kontrola Wojewody nad ośrodkami szkolenia oraz ośrodkami doskonalenia techniki jazdy;
    2. nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania;
    3. nadzór i kontrola Wojewody nad Starostami oraz Marszałkiem w trybie ustawy o kierujących pojazdami;
  4. nadzór oraz prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i uruchomieniem na wniosek Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych z przeznaczeniem na:
    1. refundację kosztów ponoszonych przez przewoźników w związku z honorowaniem przez nich uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
    2. zapłatę za wydanie zaświadczeń ADR dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  5. prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, a w szczególności:
    1. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, zawartej pomiędzy Wojewodą a Portem Lotniczym Bydgoszcz S.A. oraz opracowywanie aneksów do tej umowy,
    2. uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących,
    3. sporządzanie i przekazywanie do właściwego wydziału Urzędu planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego oraz opracowywanie projektu budżetu Wojewody do projektu ustawy budżetowej,
    4. przygotowywanie wniosków do właściwego wydziału Urzędu o realizację zakupów w ramach budżetu Wojewody na utrzymanie przejścia granicznego,
    5. przyjmowanie, opisywanie i przekazywanie do realizacji przez właściwy wydział Urzędu faktur dotyczących kosztów utrzymania przejścia granicznego,
    6. przygotowywanie wniosków do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o przyznanie dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych,
    7. prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem przejścia granicznego, oraz sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe do systemu TREZOR,
  6. wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotacji celowych z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupów lub modernizacji kolejowych pojazdów szynowych służących do przewozów pasażerskich.

Oddział prowadzi w imieniu Wojewody współpracę z:

  1. Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy;
  2. Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Bydgoszczy;
  3. jednostkami samorządu terytorialnego;
  4. Wojewódzkim Sztabem Wojskowym;
  5. Komendą Wojewódzką Policji;
  6. Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.