Wersja wpisu Wydział Infrastruktury i Rozwoju z dnia pon., 23/05/2016 - 14:50

Wydział mieści się na X, XI i XIII piętrze w budynku Urzędu przy ul. Konarskiego 1-3 w Bydgoszczy,
budynku C przy ul. Konarskiego 1-3 w Bydgoszczy - II piętro,
oraz przy ul. Jagiellońskiej 3, budynku A - II piętro.

Dyrektor
Zygmunt Borkowski

pok. 111 e, XI piętro
tel. 52 349 7400
fax 52 349 7402

Sekretariat

pok. 111 d, XI piętro
tel. 52 349 7400
fax 52 349 7402

Katarzyna Tomaszewska
inspektor
e-mail: wir_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Halina Kajat
starszy inspektor
e-mail: hkajat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wydział Infrastruktury i Rozwoju składa się z:

  1. Oddziału Architektury i Budownictwa,
  2. Oddziału Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego,
  3. Oddziału Odszkodowań,
  4. Oddziału Komunikacji,
  5. Oddziału Budownictwa Specjalnego,
  6. Oddziału Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego, w skład którego wchodzi Instytucja Pośrednicząca w Zarządzaniu ZPORR,
  7. Oddziału Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji.

Oddział Architektury i Budownictwa

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji w sprawach:
    1. obiektów i robót budowlanych:
      1. hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
      2. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek:
        1. usytuowanych na obszarze kolejowym,
        2. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
        3. usytuowanych na terenach zamkniętych,
        4. określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest Wojewoda,
    2. przyjmowania zgłoszeń określonych w ustawie Prawo budowlane,
    3. wydawania rozstrzygnięć administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane, nie zastrzeżonych do właściwości innych organów,
    4. wydawania dzienników budowy, montażu i rozbiórki,
    5. prowadzenia rejestru wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę, przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych wraz ze związanymi z nimi dokumentami,
    6. przesyłania decyzji o pozwoleniu na budowę właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli były wymagane,
    7. współpracy i uczestnictwa na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych.
  2. Wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym:
    1. rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia,
    2. rozstrzyganie wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia i wszczynanie postępowania w sprawach z tego zakresu,
    3. rozpatrywanie skarg,
    4. kontrola terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie przekazywanych przez starostów rejestru wniosków i decyzji,
    5. sporządzanie statystyki ruchu budowlanego w województwie,
    6. prowadzenie kontroli realizacji zadań starostów z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji.
  3. Powoływanie Zespołu Opiniowania Dokumentacji, o którym mowa w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działań żywiołu.

Wzory pozwoleń na budowę - zgłoszeń do pobrania, w zakresie inwestycji dotyczących:

  1. obiektów i robót budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych,
  2. obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym,
  3. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowania w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu - niezwiązanymi z użytkownikiem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  4. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi.

Kierownik Oddziału
Agnieszka Żurawlew
bud. A, pok. 200, II piętro
tel. 52 349 7427
e-mail: azurawlew@bydgoszcz.uw.gov.pl

Eugeniusz Kaźnica
starszy inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 203, II piętro
tel. 52 349 7495
e-mail: ekaznica@bydgoszcz.uw.gov.pl

Hanna Kaczmarek
starszy specjalista
bud. A, pok. 203 , II piętro
tel. 52 349 7491
e-mail: hkaczmarek@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Diduszko
starszy inspektor
bud. A, pok. 201, II piętro
tel. 52 349 7312
e-mail: adiduszko@bydgoszcz.uw.gov.pl

Joanna Kurek
Koordynator Wieloosobowego Stanowiska
Ds. Orzecznictwa II Instancji
bud. A, pok. 204, II piętro
tel. 52 349 7697
e-mail: jkurek@bydgoszcz.uw.gov.pl

Magdalena Stypka
inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 204, II piętro
tel. 52 349 7697
e-mail: mstypka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dariusz Sadowski
referent
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail: dsadowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Andrzej Posadziński
ekspert
budynek A, pokój 204, II piętro
tel. 52 349 7670
e-mail: aposadzinski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Maria Semrau
Starszy Inspektor Wojewódzki
bud. A, pok. 203 , II piętro
tel. 52 349 7491
e-mail: mesemrau@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Czeladzińska
Ekspert
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail: aczeladzińska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Magdalena Janiak
Sekretarka
bud. A, pok. 202, II piętro
tel. 52 349 7486
e-mail: aczeladzińska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, j.t. ze zm.) oraz akty wykonawcze,
  3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2015 r. poz. 1688),
  4. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 poz. 460),
  5. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 poz. 1446),
  6. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2015 poz. 469).

Oddział Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Przyjmowanie zawiadomień o przystąpieniu do sporządzenia:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  2. Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województw.
  3. Uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie ich zgodności z ustaleniami programów zawierających zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.
  4. Uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ich zgodności z zadaniami rządowymi służącymi realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.
  5. Ocena zgodności z przepisami prawnymi uchwał wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych dotyczących:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  6. Badanie zgodności z prawem uchwał o przystąpieniu do sporządzenia:
    1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
    3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  7. Sporządzanie w zakresie wymienionym w punktach 5 i 6:
    1. rozstrzygnięć nadzorczych,
    2. wskazań w przypadku nieistotnego naruszenia prawa,
    3. skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
  8. Sporządzanie zarządzeń zastępczych, w przypadku, gdy gmina nie wykona obowiązku ustawowego, dotyczących:
    1. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
    2. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  9. Wykonywanie zadań organu I instancji w sprawach wydawania decyzji:
    1. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych,
    2. o ustaleniu lokalizacji inwestycji uregulowanych przepisami ustaw szczególnych.
  10. Prowadzenie rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych.
  11. Kontrola terminowości wydawania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wymierzanie kar pieniężnych za przekroczenie terminu ustawowego na ich wydawanie.
  12. Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych przez wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast, w zakresie zadań rządowych służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i ponadlokalnym w odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc na podstawie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
  13. Zamieszczanie wymaganych informacji w publicznie dostępnych wykazach danych o dokumentach zawierających informację o środowisku.

Kierownik Oddziału
Maria Czerwińska-Klich
bud. B, pok. 111c, XI piętro
tel. 52 349 7499
e–mail: mczerwinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Bochocki
inspektor wojewódzki
ul. Konarskiego 1-3, pok. 101e, budynek B, X piętro
tel. 52 349-7483
e–mail: jbochocki@bydgoszcz.uw.gov.pl

Janusz Gazecki
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 114, XI piętro
tel. 52 349 7256
e–mail: jgazecki@bydgoszcz.uw.gov.pl

Bernadeta Grunt
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7494
e–mail: bgrunt@bydgoszcz.uw.gov.pl

Edyta Grzywińska
inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 104, X piętro
tel. 52 349 7496
e–mail: egrzywinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Kwiatkowska
starszy inspektor
bud. B, pok. 104, X piętro
tel. 52 349 7497
e–mail: akwiatkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Janusz Sapiszczak
starszy inspektor
bud. B, pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7483
e–mail: jsapiszczak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199 z późn. zm.),
  3. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.),
  4. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. poz. 1777),
  5. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r., poz. 774) – ustawa krajobrazowa,
  6. Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U., poz. 1265 z późn. zm.) – specustawa przesyłowa,
  7. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.),
  8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r., poz. 196 z późn. zm.),

Oddział Odszkodowań

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Ustalanie odszkodowań za nieruchomości nabyte z mocy prawa przez Skarb Państwa lub właściwe jednostki samorządu terytorialnego na realizację dróg publicznych, lotnisk użytku publicznych, budowli przeciwpowodziowych, linii kolejowych i sieci przesyłowych na podstawie ustaw o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji.
  2. Ustalanie odszkodowań za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości, na których realizowana jest budowa inwestycji związanych z budową terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu, sieci przesyłowych i regionalnych sieci szerokopasmowych na podstawie ustaw o  szczególnych zasadach przygotowania inwestycji.
  3. Ustanawianie i stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu na nieruchomościach przeznaczonych pod drogi publiczne, linie kolejowe, lotniska użytku publicznego, inwestycje związane z budową terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu, sieci przesyłowe i budowle przeciwpowodziowe.
  4. Rozpatrywanie odwołań od wydanych przez starostów decyzji ustalających odszkodowania za nieruchomości nabyte na rzecz właściwych jednostek samorządu terytorialnego w trybie ustawy o  szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
  5. Udzielanie starostom dotacji na operaty szacunkowe w postępowaniach prowadzonych na podstawie ustawy o  szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Kierownik Oddziału
Krzysztof Pankowski
bud. A, pok. 240, II piętro
tel. 52 349 7672
e-mail: kpankowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Woźna
straszy specjalista, koordynator zespołu
bud. A, pok. 240, II piętro
tel. 52 349 7673
e-mail: awozna@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Miękiszak
straszy inspektor, koordynator zespołu
bud. A, pok. 236, II piętro
tel. 52 349 7257
e-mail: jmiekiszak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Bączkowska
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7666
e-mail: abaczkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marcin Brzozowski
starszy inspektor
bud. A, pok. 232, II piętro
tel. 52 349 7485
e-mail: mbrzozowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Buczkowska
starszy inspektor wojewódzki
bud. A, pok. 238, II piętro
tel. 52 349 7660
e-mail: mbuczkowska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Michał Dejewski
starszy referent
bud. A, pok. 239a, II piętro
tel. 52 349 7646
e-mail: mdejewski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Justyna Drawska
sekretarka
bud. A, pok. 235
e-mail: jdrawska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Katarzyna Gajewska
sekretarka
bud. A, pok. 238, II piętro
tel. 52 349 7660
e-mail: kgajewska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Joanna Karaś
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7457
e-mail: jkaras@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jakub Maciąga
starszy inspektor
bud. A, pok. 239a, II piętro
tel. 52 349 7646
e-mail: jmaciaga@bydgoszcz.uw.gov.pl

Katarzyna Mizerska
inspektor
bud. A, pok. 237, II piętro
tel. 52 349 7664
e-mail: kmizerska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agata Sołtys
starszy inspektor
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7667
e-mail: asoltys@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Tomczyk
expert
bud. A, pok. 235, II piętro
tel. 52 349 7456
e-mail: atomczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Lista rzeczoznawców majątkowych – kandydatów na biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych w Wydziale Infrastruktury i Rozwoju Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2031),
  2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm.),
  3. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1297 ze zm.),
  4. Ustawa z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 966 ze zm.),
  5. Ustawa z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 2143),
  6. Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1265 ze zm.),
  7. Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 880 ze zm.),
  8. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2014 r., poz. 1501 ze zm.),
  9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r., nr 207, poz. 2109 ze zm.),
  10. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23).

Oddział Komunikacji

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Transport:
    1. Prowadzenie spraw związanych z obsługą kierowców wykonujących przewozy drogowe, instruktorów nauki i techniki jazdy, w tym:
      1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia oraz ośrodki doskonalenia techniki jazdy, w tym wykonywanie zadań i czynności w zakresie: wpisu lub wykreślenia przedsiębiorców z rejestru, przekazywania danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
      2. prowadzenie spraw w zakresie obsługi i funkcjonowania komisji Wojewody do egzaminowania kandydatów na kierowców wykonujących przewóz rzeczy i osób w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym, w tym: wystawianie świadectw kwalifikacji wstępnej, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
      3. obsługa Komisji sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów i wykładowców oraz instruktorów i wykładowców szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem, w tym: utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
      4. udział w pracach komisji egzaminacyjnych kandydatów na instruktora nauki jazdy organizowanych przez podmioty prowadzące szkolenia w charakterze obserwatora;
      5. prowadzenie ewidencji instruktorów techniki jazdy, w tym: prowadzenie czynności sprawdzających spełnienia warunków formalno-prawnych przez kandydatów na instruktorów techniki jazdy i kwalifikowanie ich na egzamin przed Komisja powołaną przez właściwego ministra ds. transportu, wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy, wydawanie lub przedłużeniem legitymacji instruktora techniki jazdy, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Kierowców;
      6. prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem przekazywania Wojewodzie, przez kierowników ośrodków szkolenia wykonujących przewóz drogowy, informacji o rozpoczęciu i zakończeniu szkoleń;
    2. prowadzenie spraw w zakresie koordynowania działań związanych z rozwojem transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i telekomunikacji oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym:
      1. ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej;
      2. współpraca w zakresie spraw związanych z działalnością Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
      3. współpraca w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z organami odpowiedzialnymi za prowadzenie jego kontroli w tym z Policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego;
    3. zadania nadzorcze:
      1. nadzór i kontrola Wojewody nad ośrodkami szkolenia oraz ośrodkami doskonalenia techniki jazdy;
      2. nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania;
      3. nadzór i kontrola Wojewody nad Starostami oraz Marszałkiem w trybie ustawy o kierujących pojazdami;
    4. nadzór oraz prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i uruchomieniem na wniosek Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych z przeznaczeniem na:
      1. refundację kosztów ponoszonych przez przewoźników w związku z honorowaniem przez nich uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
      2. zapłatę za wydanie zaświadczeń ADR dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  2. Gospodarka:
    1. wydawanie i cofanie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie i używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
    2. wykonywanie zadań związanych z realizacją krajowego planu działań dotyczących efektywności energetycznej;
    3. ustalania wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych;
    4. wydawanie zaświadczeń o wykreśleniu z rejestru kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych;
  3. Obronność:
    1. współuczestniczy w realizacji zadań dotyczących:
      1. zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych;
      2. wsparcia państwa gospodarza HNS udzielanego siłom sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
      3. zabezpieczenia sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych;
    2. współdziała w aktualizacji:
      1. planów operacyjnych i obronnych szczebla centralnego i wojewódzkiego stosownie do wytycznych właściwych organów administracji rządowej;
      2. szczegółowych planów zapewniających realizację zadań operacyjnych przewidzianych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
      3. pozostałych planów i dokumentów mających wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju oraz w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czasie wojny;
    3. w zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych:
      1. współdziała w aktualizacji „Centralnego Programu Mobilizacji Gospodarki" w zakresie określonym przez właściwych ministrów, a także podejmuje przedsięwzięcia zapewniające wykonanie zadań wynikających z ustaleń obowiązującego programu;
      2. podejmuje przedsięwzięcia – zgodnie z właściwościami wydziału – zapewniające funkcjonowanie przedsiębiorców wykonujących zadania obronne, w szczególności dotyczące osłony technicznej dróg i odtwarzania infrastruktury komunikacyjnej oraz produkujących na potrzeby Sił Zbrojnych i potrzeby bytowe ludności cywilnej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
      3. współdziała w zakresie: planowania przedsięwzięć inwestycyjnych służących ochronie załóg pracowniczych i ludności przed skutkami oddziaływania czynników rażenia, organizowania i tworzenia systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania;
    4. w zakresie ochrony ludności:
      1. współdziała z Dyrektorem Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego przy opracowywaniu i aktualizowaniu „Planu Obrony Cywilnej Województwa", „Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego" oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania obrony cywilnej;
      2. opracowuje i utrzymuje w stałej aktualności szczegółowe specjalistyczne plany zapewniające realizację zadań zawartych w „Planie Obrony Cywilnej Województwa" oraz w „Wojewódzkim Planie Zarządzania Kryzysowego";
      3. współdziała z jednostkami organizacyjnymi na obszarze województwa w zakresie:
        1. planowania i pozyskiwania zasobów (w optymalnym asortymencie) niezbędnych do zabezpieczenia działań ratowniczych i działań antykryzysowych realizowanych w skali województwa kujawsko-pomorskiego oraz na potrzeby wynikające z zapotrzebowania centralnego;
        2. planowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie ludności możliwości przetrwania w sytuacjach zagrożeń;
    5. w zakresie zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych oraz zabezpieczenia funkcji państwa gospodarza (HNS): podejmują przygotowania organizacyjne do uzupełniania sił zbrojnych zasobami ludzkimi w ramach świadczeń osobistych, a także przedsięwzięcia organizacyjno-administracyjne dotyczące przygotowania środków transportowych, maszyn i urządzeń przewidzianych do przekazania na rzecz sił zbrojnych – w ramach świadczeń rzeczowych:
      1. udostępnia siłom zbrojnym potrzebne informacje, mapy oraz dokumentację analityczną;
      2. podejmuje przedsięwzięcia związane z przygotowaniem wybranych elementów infrastruktury województwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny – uwzględniając potrzeby formułowane przez siły zbrojne dotyczące w szczególności:
        1. budowy przejść, przepraw przez przeszkody wodne;
        2. dojazdów do przewidywanych rejonów koncentracji wojsk;
        3. przewozów żołnierzy i sprzętu;
        4. uwzględniania aspektów obronnych w planach i programach zagospodarowania przestrzennego;
      3. podejmuje przedsięwzięcia koordynacyjne – zgodnie z właściwościami wydziału – dotyczące HNS w czasie przemieszczania lub pobytu na obszarze województwa wojsk sojuszniczych, a w szczególności w zakresie:
        1. udostępniania bazy w zakresie terenów i nieruchomości na czasowe rozmieszczenie wojsk sojuszniczych oraz magazynowanie uzbrojenia, urządzeń i środków materiałowych w ramach tzw. zakwaterowania przejściowego;
        2. stwarzania możliwości wykorzystania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
        3. koordynowanie ochrony przeciwpożarowej i kontroli przestrzegania przez sojuszników przepisów o ochronie środowiska;
        4. organizowania usług polegających na dostawie mediów (wody, ogrzewania, gazu, energii elektrycznej);
        5. organizowania usług w zakresie czystości i właściwych warunków sanitarnych;
        6. udostępniania możliwości korzystania z niektórych urządzeń infrastrukturalnych;
    6. nadzoruje przedsięwzięcia w zakresie przygotowania dróg dla potrzeb obrony państwa (w tym zobowiązań sojuszniczych);
    7. współdziała z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy oraz Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w zakresie przygotowania i utrzymania w gotowości eksploatacyjnej dróg krajowych i wojewódzkich o znaczeniu obronnym, ze szczególnym uwzględnieniem dróg dojazdowych do miejsc przepraw przez przeszkody wodne oraz budowy dublujących mostów, a także przygotowanie sił i środków do osłony technicznej (odbudowy zniszczeń) odcinków dróg o znaczeniu obronnym;
    8. przygotowuje dokumenty związane z organizacją i zarządzaniem ruchem na drogach publicznych w warunkach klęsk żywiołowych i katastrof, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czas wojny, we współpracy z Wojewódzkim Sztabem Wojskowym, Komendą Wojewódzką Policji oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.

Oddział prowadzi w imieniu Wojewody współpracę z:

  1. Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy;
  2. Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Bydgoszczy;
  3. jednostkami samorządu terytorialnego;
  4. Wojewódzkim Sztabem Wojskowym;
  5. Komendą Wojewódzką Policji;
  6. Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.

Kierownik
Rafał Lewandowski
Bud. B, pok. 133b, XIII piętro
tel. 52 349 7489
e-mail: rlewandowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Krzysztof Krzyżaniak
inspektor wojewódzki, samodzielne stanowisko ds. obronnych
bud. B, pok. 134, XIII piętro
tel. 52 349 7426
e-mail: kkrzyzaniak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marek Kosmatka
ekspert
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7459
e-mail: mkosmatka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zofia Waleriańczyk
starszy inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7488
e-mail: zwalerianczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zbigniew Maćkiewicz
starszy inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7487
e-mail: zmackiewicz@bydgoszcz.uw.gov.pl

Karol Czachorowski
inspektor
bud. B, pok. 133a, XIII piętro
tel. 52 349 7458
e-mail: kczachorowski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23),
  2. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092),
  3. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.),
  4. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  5. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2015 r., poz. 155 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  7. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r., o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 460 z późn. zm.),
  8. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r, poz. 2167 z późn. zm.),
  9. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150 z późn. zm.),
  10. Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1138 z późn. zm.),
  11. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.),
  12. Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r., poz. 827 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  13. Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2014 r., poz. 1191 z późn. zm.),
  14. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej(Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm).

Oddział Budownictwa Specjalnego

  1. Prowadzi postępowania i wydaje decyzje administracyjne w trybie ustaw:
    1. z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1297 ze zm.),
    2. z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031),
    3. z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz. U. 2015 r., poz. 2143 ze zm.),
    4. z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (Dz. U. 2015 r., poz. 966 ze zm.),
    5. z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2011 r., NR 135, poz. 789, ze zm.),
    6. z dnia 5 sierpnia 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1265 ze zm.)
  2. wykonuje zadania organu wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym rozpatruje odwołania od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie dróg powiatowych i gminnych – art. 11f pkt 6 oraz art. 11g specustawy drogowej,
  3. rozpatruje wnioski dotyczące decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z zakresu I i II instancji oraz decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w I instancji w przedmiocie:
    1. wznowienia postępowania zakończonego decyzją ostateczną,
    2. zmiany decyzji ostatecznej,
    3. uchylenia decyzji ostatecznej,
    4. wygaśnięcia decyzji ostatecznej,
    5. sprostowania oczywistych omyłek,
    6. sprostowania błędów pisarskich i rachunkowych,
    7. rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej.

Kierownik
Anna Szczepaniak
pok. 112, XI piętro
tel. 52 349 7454
e-mail: aszczepaniak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Agnieszka Waszak
starszy specjalista
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 34 419
e-mail: awaszak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Marian Tytulski
starszy inspektor wojewódzki
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 34 97 661
e-mail: mtytulski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Lisewska
inspektor
bud. B, pok. 113 a, XI piętro
tel. 52 349 7258
e-mail: mlisewska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jarosław Bednarski
starszy specjalista
bud. B, pok. 113 b, XI piętro
tel. 52 349 7414
e-mail: jbednarski@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego
(w tym Instytucja Pośrednicząca w Zarządzaniu ZPORR - na podstawie porozumienia Ministra Rozwoju Regionalnego z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim)

Do zadań Oddziału należy m. in.:

  1. Udział w procedurze wyboru wniosków do dofinansowania w ramach programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”, w tym zapewnienie obsługi Komisji oceniającej wnioski.
  2. Wdrażanie programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”, w tym m.in. zarządzanie finansowe programem, nadzór nad prawidłowym i efektywnym wykorzystaniem środków, nadzór nad procedurą zawierania umów o dofinansowanie zadań, weryfikacja wniosków o płatność składanych przez beneficjentów, koordynacja spraw związanych z wypłatą dotacji oraz kontrola zrealizowanych zadań.
  3. Występowanie o przyznanie zapewnienia finansowania oraz uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla projektów współfinansowanych przez Unię Europejską oraz sprawozdawczość w ww. zakresie.
  4. Pełnienie funkcji Instytucji Pośredniczącej w Zarządzaniu ZPORR 2004-2006, w tym m.in.: monitorowanie trwałości projektów, odzyskiwanie od beneficjentów nieprawidłowo wykorzystanego lub pobranego dofinansowania, przygotowanie informacji o nieprawidłowościach podlegających i niepodlegających  raportowaniu do Komisji Europejskiej, archiwizacja dokumentów związanych z wdrażaniem programu operacyjnego, przygotowywanie i udostępnianie informacji związanych z programem operacyjnym podmiotom uprawnionym do wykonywania czynności kontrolnych i ewaluacyjnych.
  5. Realizacja zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym m.in. nadzorowanie procesu wnioskowania przez samorządy o udzielenie dotacji, przygotowywanie wniosków do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o zwiększenie budżetu, ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom, weryfikacja rozliczeń kwartalnych i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji, prowadzenie kontroli wykorzystania dotacji.
  6. Prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, w tym m.in. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących, sporządzanie planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego, przygotowywanie wniosków o przyznanie środków w ramach limitów oraz dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych, sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe oraz prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji tych wydatków.
  7. Wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem Samorządowi Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotacji celowej z budżetu państwa z przeznaczeniem na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi.
  8. Wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym:
    1. ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom,
    2. przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu – kierowanych do ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
    3. przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji.
  9. prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, a w szczególności:
    1. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, zawartej pomiędzy Wojewodą a Portem Lotniczym Bydgoszcz S.A. oraz opracowywanie aneksów do tej umowy,
    2. uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących,
    3. sporządzanie i przekazywanie do właściwego wydziału Urzędu planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego oraz opracowywanie projektu budżetu Wojewody do projektu ustawy budżetowej,
    4. przygotowywanie wniosków do właściwego wydziału Urzędu o realizację zakupów w ramach budżetu Wojewody na utrzymanie przejścia granicznego,
    5. przyjmowanie, opisywanie i przekazywanie do realizacji przez właściwy wydział Urzędu faktur dotyczących kosztów utrzymania przejścia granicznego,
    6. przygotowywanie wniosków do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o przyznanie dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych,
    7. prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem przejścia granicznego, oraz sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe do systemu TREZOR,

Kierownik
Maksymilian Wolarz
pok. 101 b, X piętro
tel. 52 349 7733
e-mail: mwolarz@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dagmara Niemczyk-Januszewska
starszy specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7421
e-mail: dniemczyk@bydgoszcz.uw.gov.pl

Beata Kołodziej
starszy specjalista
pok. 101 a, X piętro
tel. 52 349 7726
e-mail: bkolodziej@bydgoszcz.uw.gov.pl

Hanna Kubiak
specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7420
e-mail: hkubiak@bydgoszcz.uw.gov.pl

Jakub Jarzyna
specjalista
pok. 101 e, X piętro
tel. 52 349 7729
e-mail: jjarzyna@bydgoszcz.uw.gov.pl

Dorota Kalas-Gręzicka
starszy inspektor
pok. 101 a, X piętro
tel. 52 349 7725
e-mail: dkalas@bydgoszcz.uw.gov.pl

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m. in.:

  1. Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r., poz. 1649 ze zm.),
  2. Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U z 2014 r., poz. 1448 ze zm.),
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.),
  4. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000r. w sprawie środków promocyjnych i informacyjnych stosowanych przez Państwa Członkowskie odnośnie pomocy z funduszy strukturalnych,
  5. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  6. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
  7. Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999,
  8. Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady a dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999,
  9. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego,
  10. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 460 ze zm.),
  11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz.U z 2014 r., poz. 316 ze zm.),
  12. Uchwała nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”,
  13. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 513 ze zm.),
  14. Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 930 ze zm.),
  15. Rozporządzenie rady ministrów z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 256, poz. 2145),
  16. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r., poz. 1059 ze zm.).

Oddział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji

Na mocy porozumienia Ministra Rozwoju Regionalnego z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim, Oddział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Zadanie to realizuje głównie poprzez:

  • Poświadczanie wydatków wykazanych przez Instytucję Zarządzającą RPO w deklaracji wydatków dla RPO oraz wniosku o płatność okresową/końcową,
  • Przekazywanie poświadczonej deklaracji wydatków do Departamentu Instytucji Certyfikującej(IC) w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (poprzednio w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego),
  • Prowadzenie w imieniu  IC kontroli polegającej na sprawdzeniu funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w Instytucji Zarządzającej RPO WK-P oraz stosowania procedur zawartych w instrukcji wykonawczej, w tym poprawności sporządzania dokumentów dotyczących zadeklarowanych do Komisji Europejskiej wydatków,
  • Gromadzenie i analizowanie wyników kontroli wydatkowania środków z UE i współfinansowania krajowego, w tym kontroli i audytów przeprowadzanych przez Instytucję Zarządzającą RPO WK-P, Instytucję Audytową, NIK i inne uprawnione podmioty, w szczególności w zakresie wykrytych nieprawidłowości oraz podjętych środków naprawczych,
  • Weryfikowanie ewidencji kont podlegających procedurze odzyskania,
  • Monitorowanie postępu w realizacji RPO.

Certyfikacja prawidłowości wydatków poniesionych w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków unijnych w latach 2007-2015 jest jednym z podstawowych zadań Ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego. Zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 7 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, minister właściwy ds. rozwoju regionalnego certyfikuje Komisji Europejskiej prawidłowość poniesienia wydatków w ramach programów operacyjnych. System certyfikacji ma za zadanie zapewnić, że wydatki dokonywane w ramach programów operacyjnych są zgodne z prawem Unii Europejskiej i spełniają wymagania Komisji Europejskiej w tym zakresie. W Ministerstwie Rozwoju (poprzednio Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju) funkcjonuje Instytucja Certyfikująca - odpowiedzialna za certyfikację wydatków ponoszonych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Instytucja Certyfikująca, w zakresie realizowanych zadań, jest komórką niezależną od komórek wykonujących zadania instytucji zarządzających. Ważnym ogniwem tego systemu dla regionalnych programów operacyjnych jest Wojewoda. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Instytucja Certyfikująca delegowała część swoich zadań do Urzędów Wojewódzkich pełniących rolę Instytucji Pośredniczących w Certyfikacji, przy zachowaniu przez Instytucję Certyfikującą za delegowane zadania. Powierzenie wykonywania części zadań instytucji certyfikującej nastąpiło poprzez zawarcie przez Instytucję Certyfikującą w MR pisemnych porozumień z poszczególnymi Wojewodami, określających zakres powierzanych zadań oraz obowiązki instytucji, do których zadania są delegowane. Porozumienia takiej treści zostały zawarte w połowie 2007r.

Kierownik
Maria Hernet
pok. 111 a, XI piętro
tel. 52 349 7405
e-mail: mhernet@bydgoszcz.uw.gov.pl

Anna Kawalerska
główny specjalista
pok. 111 a, XI piętro
tel. 052 349 7404
e-mail: akawalerska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Magdalena Płoszyńska
starszy specjalista
pok. 101 d, X piętro
tel. 52 349 7411
e-mail: mploszynska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Małgorzata Lubojemska
starszy specjalista
pok. 101 d, X piętro
tel. 52 349 7413
e-mail: mlubojemska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Do zakresu działania Wydziału Infrastruktury i Rozwoju należy w szczególności realizacja zadań Wojewody objętych działami administracji rządowej:

  • Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa;
  • Gospodarka;
  • Transport.

Budownictwo

wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej I instancji w sprawach:

  1. obiektów i robót budowlanych:
    1. hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
    2. dróg publicznych krajowych i wojewódzkich wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu niezwiązanymi z użytkowaniem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad – wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek:
      1. usytuowanych na obszarze kolejowym,
      2. lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
      3. usytuowanych na terenach zamkniętych,
      4. określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest Wojewoda,
    3. przyjmowania zgłoszeń określonych w ustawie Prawo budowlane,
    4. wydawania rozstrzygnięć administracyjnych w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane, nie zastrzeżonych do właściwości innych organów,
    5. wydawania dzienników budowy, montażu i rozbiórki,
    6. prowadzenia rejestru wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę, przechowywanie zatwierdzonych projektów budowlanych wraz ze związanymi z nimi dokumentami,
    7. przesyłanie decyzji o pozwoleniu na budowę właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli były wymagane,
    8. współpraca i uczestnictwo na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych;
  2. wykonywanie zadań organu administracji architektoniczno - budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym:
    1. rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia organów administracji architektoniczno-budowlanej niższego stopnia,
    2. rozstrzyganie wniosków o stwierdzenie nieważności decyzji organów administracji architektoniczno - budowlanej niższego stopnia i wszczynanie postępowania w sprawach z tego zakresu,
    3. rozpatrywanie skarg,
    4. kontrola terminowości wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie przekazywanych przez starostów rejestru wniosków i decyzji,
    5. sporządzanie statystyki ruchu budowlanego w województwie,
    6. prowadzenie kontroli realizacji zadań starostów z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
  3. wydawanie pozwoleń na budowę i przyjmowanie zgłoszeń w zakresie odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych w wyniku działania żywiołu;
  4. powoływanie Zespołu Opiniowania Dokumentacji, o którym mowa w ustawie z dnia11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U.Nr 84, poz. 906);
  5. wydawanie pozwoleń na budowę inwestycji w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu dla inwestycji towarzyszących – położonych  w granicach województwa;
  6. wydawanie pozwoleń na budowę linii kolejowej lub poszczególnych odcinków tej linii oraz wszystkich obiektów związanych z jej budową, przebudową i rozbudową, położonych w granicach województwa;
  7. wydawanie pozwoleń na budowę regionalnej sieci szerokopasmowej;
  8. prowadzenie spraw dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie:
    1. zadań organu I instancji dotyczących wydawania decyzji w sprawach:
      1. o ustaleniu lokalizacji autostrad,
      2. umożliwiających realizację zadań inwestycyjnych związanych z terminalem regazyfikacyjnym, dotyczących województwa,
      3. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych w zakresie dróg krajowych i wojewódzkich,
      4. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
      5. o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,
    2. wykonywania zadań organu wyższego stopnia w stosunku do starostów, w tym rozpatrywanie odwołań od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie dróg powiatowych i gminnych;
  9. wykonywanie zadań organu I i II instancji w sprawach:
    1. ustalania odszkodowań za nabyte z mocy prawa na własność Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego grunty w liniach rozgraniczających: drogi publiczne, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    2. wygaśnięcia trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomościach przeznaczonych na pas drogowy, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    3. ustalania odszkodowań za wygasłe prawo użytkowania wieczystego,
    4. stwierdzenia ustanowienia z mocy prawa trwałego zarządu właściwemu zarządcy gruntów w liniach rozgraniczających: drogi publiczne, lotniska użytku publicznego, linie kolejowe o znaczeniu państwowym, budowle przeciwpowodziowe oraz w zakresie terminalu regazyfikacyjnego,
    5. ustalania odszkodowań za ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazówi energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń;
  10. współdziałanie z Wydziałem Środowiska, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w sprawach konsultowania wniosków o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.

Wzory pozwoleń na budowę/rozbiórkę – zgłoszeń do pobrania, w zakresie inwestycji dotyczących:

  • obiektów i robót budowlanych hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
  • obiektów i robót budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych,
  • obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym,
  • dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowania w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu – niezwiązanymi z użytkownikiem drogi, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad – wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,

Gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa

  1. Planowanie przestrzenne w gminie i województwie, w tym:
    1. przyjmowanie zawiadomień o przystąpieniu do sporządzenia:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    2. opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województw,
    3. uzgadnianie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, w zakresie ich zgodności z ustaleniami programów zawierających zadania rządowe, służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
    4. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ich zgodności z zadaniami rządowymi, służącymi realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
    5. ocena zgodności z przepisami prawnymi uchwał wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych dotyczących:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    6. badanie zgodności z prawem uchwał o przystąpieniu do sporządzenia:
      1. planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
      3. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    7. sporządzanie w zakresie wymienionym w ust. 1 pkt. 5 i 6:
      1. rozstrzygnięć nadzorczych,
      2. wskazań w przypadku nieistotnego naruszenia prawa,
      3. skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego,
    8. sporządzanie zarządzeń zastępczych, w przypadku gdy rada gminy nie wykona obowiązku ustawowego, dotyczących:
      1. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich zmian,
      2. studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
  2. Wykonywanie zadań organu I instancji w sprawach wydawania decyzji:
    1. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach zamkniętych,
    2. o ustaleniu lokalizacji inwestycji uregulowanych przepisami ustaw szczególnych.
  3. Prowadzenie rejestru decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych.
  4. Kontrola terminowości wydawania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wymierzanie kar pieniężnych za przekroczenie terminu ustawowego na ich wydanie.
  5. Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanych przez wójtów, burmistrzów albo prezydentów miast, w zakresie zadań rządowych służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i ponadlokalnym w odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc na podstawie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.
  6. Zamieszczanie wymaganych informacji w publicznie dostępnych wykazach danych o dokumentach zawierających informację o środowisku.
  7. Prowadzenie spraw związanych ze współpracą z samorządami, przedsiębiorstwami zakładami komunalnymi, spółdzielczością mieszkaniową i innymi gestorami budownictwa mieszkaniowego na rzecz tworzenia i rozwoju budownictwa mieszkaniowego;
  8. Prowadzenie spraw związanych z obsługą kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych oraz realizacją zadań związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie:
    1. ustalania wysokości wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych,
    2. wydawania zaświadczeń o wykreśleniu z rejestru kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych.

Gospodarka

  1. wydawanie i cofanie pozwoleń na nabywanie, przechowywanie i używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
  2. wykonywanie zadań związanych z realizacją krajowego planu działań dotyczących efektywności energetycznej

    Stosowane w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim środki poprawy efektywności energetycznej:
    w 2012 r.
    w 2013 r.
    w 2014 r.
    w 2015 r.
    w 2016 r.

  3. wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem gminom dotacji celowych z budżetu państwa z przeznaczeniem na wypłatę dodatków energetycznych dla odbiorców wrażliwych w tym:
    1. ustalanie wysokości dotacji na realizację wypłat dodatku energetycznego należnych poszczególnym gminom,
    2. przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu – kierowanych do ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
    3. przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorczego rozliczenia dotacji.

Dodatek energetyczny

Z dniem 1 stycznia 2014 r., na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984), zostało wprowadzone nowe świadczenie socjalne dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, w postaci prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego. Dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji, na wniosek osoby uprawnionej.

Osobą uprawnioną do otrzymania dodatku energetycznego, jest tzw. odbiorca wrażliwy energii elektrycznej, tj. osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 966 ze zm.) oraz która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej. We wniosku o przyznanie dodatku energetycznego, złożonym do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, osoba ubiegająca się o wypłatę dodatku winna załączyć kopię umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej.
Wysokość dodatku energetycznego ogłasza okresowo Minister właściwy do spraw gospodarki w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski.

Dodatek energetyczny wypłacają gminy, które będą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat dodatku energetycznego, w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej. Przy ustalaniu wysokości celowej na realizację dodatku energetycznego, uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom wrażliwym energii elektrycznej dodatku energetycznego, w wysokości 2 % łącznej kwoty dotacji wypłacanych gminom.

Gmina składa wojewodzie wniosek o przyznanie dotacji co kwartał, w terminie do 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał. Dotacje na dany kwartał są przekazywane gminom przez wojewodę, na podstawie powyższego wniosku, w miesięcznych ratach. Nadpłata dotacji za kwartał może być zaliczana na poczet dotacji należnej w kwartale następnym, z wyjątkiem nadpłaty za dany rok, która podlega przekazaniu na rachunek urzędu wojewódzkiego, w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku.

Gmina przedstawia wojewodzie, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, rozliczenie dotacji sporządzone narastająco za okres od dnia 1 stycznia do dnia kończącego dany kwartał, z tym że zapotrzebowanie na dotację ustala się jako sumę tego zapotrzebowania obliczonego odrębnie dla każdego kwartału.

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Obwieszenie Ministra Energii w sprawie wysokości dodatku energetycznego
Wzór wniosku jst do wojewody o przyznanie dotacji celowej
Wzór rozliczenia otrzymanej dotacji celowej

Transport

  1. prowadzenie spraw związanych z obsługą kierowców wykonujących przewozy drogowe, instruktorów nauki i techniki jazdy, w tym:
    1. prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia oraz ośrodki doskonalenia techniki jazdy, w tym wykonywanie zadań i czynności w zakresie: wpisu lub wykreślenia przedsiębiorców z rejestru, przekazywania danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
    2. prowadzenie spraw w zakresie obsługi i funkcjonowania komisji Wojewody do egzaminowania kandydatów na kierowców wykonujących przewóz rzeczy i osób w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym, w tym: wystawianie świadectw kwalifikacji wstępnej, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
    3. obsługa Komisji sprawdzającej kwalifikacje kandydatów na instruktorów i wykładowców oraz instruktorów i wykładowców szkolących osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem, w tym: utrzymywanie bazy pytań i odpowiedzi do prowadzenia egzaminów, przygotowanie testów egzaminacyjnych, sprawowanie nadzoru nad pracą komisji;
    4. udział w pracach komisji egzaminacyjnych kandydatów na instruktora nauki jazdy organizowanych przez podmioty prowadzące szkolenia w charakterze obserwatora;
    5. prowadzenie ewidencji instruktorów techniki jazdy, w tym: prowadzenie czynności sprawdzających spełnienia warunków formalno-prawnych przez kandydatów na instruktorów techniki jazdy i kwalifikowanie ich na egzamin przed Komisja powołaną przez właściwego ministra ds. transportu, wydawanie decyzji o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy, wydawanie lub przedłużeniem legitymacji instruktora techniki jazdy, przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Kierowców;
    6. prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem przekazywania Wojewodzie, przez kierowników ośrodków szkolenia wykonujących przewóz drogowy, informacji o rozpoczęciu i zakończeniu szkoleń;
  2. prowadzenie spraw w zakresie koordynowania działań związanych z rozwojem transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i telekomunikacji oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym:
    1. ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej;
    2. współpraca w zakresie spraw związanych z działalnością Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
    3. współpraca w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z organami odpowiedzialnymi za prowadzenie jego kontroli w tym z Policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego;
  3. zadania nadzorcze:
    1. nadzór i kontrola Wojewody nad ośrodkami szkolenia oraz ośrodkami doskonalenia techniki jazdy;
    2. nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania;
    3. nadzór i kontrola Wojewody nad Starostami oraz Marszałkiem w trybie ustawy o kierujących pojazdami;
  4. nadzór oraz prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i uruchomieniem na wniosek Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych z przeznaczeniem na:
    1. refundację kosztów ponoszonych przez przewoźników w związku z honorowaniem przez nich uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;
    2. zapłatę za wydanie zaświadczeń ADR dla kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  5. prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem przez Wojewodę stałego przejścia granicznego w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy, a w szczególności:
    1. sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem umowy najmu pomieszczeń udostępnianych służbom kontroli granicznej, zawartej pomiędzy Wojewodą a Portem Lotniczym Bydgoszcz S.A. oraz opracowywanie aneksów do tej umowy,
    2. uzgadnianie z organami służb kontroli granicznej zakresu ich potrzeb odnośnie zakupów majątkowych i wydatków bieżących,
    3. sporządzanie i przekazywanie do właściwego wydziału Urzędu planów wydatków budżetowych związanych z utrzymaniem przejścia granicznego oraz opracowywanie projektu budżetu Wojewody do projektu ustawy budżetowej,
    4. przygotowywanie wniosków do właściwego wydziału Urzędu o realizację zakupów w ramach budżetu Wojewody na utrzymanie przejścia granicznego,
    5. przyjmowanie, opisywanie i przekazywanie do realizacji przez właściwy wydział Urzędu faktur dotyczących kosztów utrzymania przejścia granicznego,
    6. przygotowywanie wniosków do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o przyznanie dodatkowych środków finansowych z rezerw celowych przeznaczonych na utrzymanie przejść granicznych,
    7. prowadzenie sprawozdawczości z wykonania budżetu i realizacji wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem przejścia granicznego, oraz sporządzanie zapotrzebowań na środki finansowe do systemu TREZOR,
  6. wykonywanie zadań związanych z przekazywaniem Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotacji celowych z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupów lub modernizacji kolejowych pojazdów szynowych służących do przewozów pasażerskich.

Oddział prowadzi w imieniu Wojewody współpracę z:

  1. Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy;
  2. Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Bydgoszczy;
  3. jednostkami samorządu terytorialnego;
  4. Wojewódzkim Sztabem Wojskowym;
  5. Komendą Wojewódzką Policji;
  6. Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy.