Wersja wpisu Wydział Finansów i Budżetu z dnia pt., 03/03/2017 - 14:16

Wydział Finansów i Budżetu
Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy
ul. Jagiellońska 3, II piętro.


Dyrektor
Grażyna Rutkowska
tel. (52) 349-7550
fax (52) 349-7552
pokój 229
e-mail: wfib_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Z- ca Dyrektora
Główny Księgowy Budżetu Wojewody
Iwona Wiśniewska
tel. (52) 349-7553
fax (52) 349-7552
pokój 244

Oddział Budżetowy

Kierownik
Natalia Iwanicka
tel. (52) 349-7554
pokój 248

Oddział Sprawozdawczości i Rachunkowości

Kierownik
Magdalena Falkowska
tel. (52) 349-7570
pokój 249

Oddział Kontroli Finansowej
w tym wieloosobowe stanowisko ds. kontroli finansowej
działające w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Kierownik
Radosław Tyburczy
tel. (52) 349-7560
pokój 246 C

Oddział Wierzytelności

Kierownik
Anna Baranowska
tel. (52) 349-73-72
pokój 242

Wieloosobowe stanowisko do spraw mandatowych działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu

tel. 56 611-51-36, 56 611-51-33

Wieloosobowe stanowisko do spraw mandatowych działające w Delegaturze Urzędu we Włocławku

tel. 54 231 43 67, 54 231 38 39

wieloosobowe stanowisko do spraw egzekucji

Koordynator
Maciej Kubiak
tel. (52) 349-73-52
pokój 230


Co warto wiedzieć:

Budżet Wojewody Kujawsko-Pomorskiego według Ustawy Budżetowej na 2017 rok wynosi po stronie wydatków 2.816.853 tys. zł.

Z budżetu Wojewody finansowane są zadania 52 jednostek podległych Wojewodzie (w tym służb, inspekcji i straży) oraz finansowane lub dofinansowywane są w formie dotacji celowych niektóre zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (144 gminy, 23 powiaty i 1 województwo samorządowe).
Aktualnie dotacje dla samorządów pochłaniają około 92% wydatków budżetu Wojewody.

Zadania Wydziału Finansów i Budżetu

 1. Do zakresu działania Oddziału Budżetowego należy w szczególności:
 
•    opracowywanie, we współpracy z wydziałami KPUW oraz jednostkami budżetowymi projektu budżetu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w zakresie dochodów i wydatków budżetowych;
•    dokonywanie podziału limitu wydatków przyznanego do projektu ustawy budżetowej przez  ministerstwa właściwego do spraw finansów publicznych,
•     informowanie kierowników jednostek podległych o kwotach dochodów i wydatków przyjętych w  projekcie  ustawy budżetowej oraz wynikających z ustawy budżetowej;
•    zawiadamianie jednostek samorządowych o kwotach dotacji przyjętych w projekcie ustawy budżetowej oraz wynikających z ustawy budżetowej;
•     weryfikacja projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych przez Wojewodę w zakresie ich zgodności odpowiednio z projektem ustawy budżetowej oraz ustawa budżetową;
•    przygotowywanie decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie zmian w planie wydatków budżetowych:
•     zawiadamianie kierowników jednostek budżetowych, wydziałów Urzędu oraz jednostek samorządu terytorialnego o zmianach w budżecie wynikających z decyzji Ministra Finansów oraz Wojewody;
•     przygotowywanie wniosków o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych budżetu państwa na wypłatę odszkodowań i rent zasądzonych wyrokami sądów oraz prowadzenie ich ewidencji;
•     prowadzenie ewidencji zmian w planie wydatków budżetowych w trybie realizacji budżetu:
•     prowadzenie ewidencji planu dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;
•     bieżący nadzór na realizacją budżetu Wojewody oraz opracowanie we współpracy z wydziałami KPUW oraz jednostkami budżetowymi rocznej analizy z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek objętych budżetem Wojewody a także wykorzystania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego; 
•     przygotowywanie decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;
•     przygotowywanie, na podstawie zgłaszanych wniosków, zbiorczego wystąpienia do Ministra Finansów o ujęcie zadań w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego, zawiadamianie dysponentów i jednostek samorządu terytorialnego o ujęciu zadań w wykazie;


2. Do zakresu działania Oddziału Sprawozdawczości i Rachunkowości należy w szczególności:

•    sporządzanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków we współpracy z wydziałami Urzędu Wojewódzkiego i jednostkami budżetowymi objętych budżetem Wojewody;
•    sporządzanie zapotrzebowania na środki oraz wnioskowanie o dodatkowe środki do Ministerstwa Finansów;
•    przekazywanie środków budżetowych dysponentom II i III stopnia;
•    przekazywanie  dotacji  dla jednostek samorządu terytorialnego;
•    przekazywanie  pozostałych dotacji ujętych w budżecie Wojewody;
•    prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań dysponenta części;
•    sporządzanie sprawozdań jednostkowych z wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych dysponenta części;
•    sporządzanie jednostkowych sprawozdań finansowych dysponenta części;
•    przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonania budżetu  oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;
•    przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań o dotacjach i wydatkach budżetowych z wykonania zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;
•    przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej  oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;
•    przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jst zadań zleconych – kwartalne oraz sporządzanie sprawozdań łącznych;
•    przyjmowanie i weryfikacja złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonywania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE;
•    przyjmowanie i weryfikacja z złożonych przez dysponentów II i III stopnia sprawozdań z wykonywania planu wydatków budżetu środków europejskich;
•    przyjmowanie i analizowanie sprawozdań finansowych,
•    wykonywanie zadań związanych z obsługą budżetu Wojewody w systemie TREZOR,;
•    sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości z pomocy publicznej.


3.    Do zakresu działania Oddziału Kontroli Finansowej należy w szczególności:

•    opracowanie rocznego planu kontroli Wydziału Finansów i Budżetu;
•    przeprowadzanie kontroli finansowych w zakresie gospodarki finansowej jednostek zespolonej administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie,
•     przeprowadzanie kontroli finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu Wojewody na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone tym jednostkom ustawami oraz  prawidłowości pobierania i rozliczania  dochodów  związanych z realizacją zadań zleconych;
•    przygotowywanie projektów wystąpień pokontrolnych oraz wystąpień pokontrolnych;
•    nadzór nad prawidłową i terminową realizacją zaleceń pokontrolnych;
•    przygotowywanie projektów zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o stwierdzonych w wyniku przeprowadzonych kontroli przypadkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
•    sporządzanie sprawozdań i informacji z działalności kontrolnej Wydziału.


4. Do zakresu działania Oddziału Wierzytelności należy w szczególności:

•    w zakresie mandatów karnych kredytowanych nałożonych do 31 grudnia 2015 roku przez organy uprawnione:
- ewidencja księgowa należności;
-  gromadzenie i ewidencja wpłat należności;
- wystawianie tytułów wykonawczych na nałożone a niezapłacone mandaty karne kredytowane;
- informowanie właściwych organów egzekucyjnych o uregulowaniu lub zmianie wysokości należności w związku z uiszczeniem grzywien;
- prowadzenie spraw związanych z windykacją należności;
- rozpatrywanie wnoszonych przez ukaranych zarzutów na prowadzone postępowanie egzekucyjne i przygotowywanie postanowień Wojewody w tym zakresie;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie rozkładania na raty, odraczania i umarzania należności;
- przygotowanie decyzji Wojewody dotyczących ulg w postaci umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności;
•    rozpatrywanie, opiniowanie, interpretowanie spraw w zakresie umarzania, odraczania terminów zapłaty, rozkładania na raty należności i odsetek Skarbu Państwa;
•    prowadzenie ewidencji, windykacji i postępowań administracyjnych dotyczących kar pieniężnych i opłat legalizacyjnych nakładanych przez organy uprawnione.


5. Do zakresu działania wieloosobowego stanowiska do spraw egzekucji należy w szczególności:

•    przyjmowanie wniosków wierzycieli o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji obowiązku o charakterze niepieniężnym;
•    badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej obowiązku o charakterze niepieniężnym;
•    prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym;
•    wystawianie i ewidencjonowanie tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym;
•    stosowanie środków egzekucyjnych;
•    windykacja należności powstałych w związku z prowadzonymi postępowaniami egzekucyjnymi, w tym prowadzenie egzekucji pieniężnej;
•    rozpatrywanie zarzutów w sprawie  prowadzenia postępowania egzekucyjnego;


6. Do zakresu działania Oddziału Zamiejscowego w Toruniu i we Włocławku należy w szczególności ( z obszaru działania danej delegatury):

•    prowadzenie ewidencji i windykacji należności z tytułu nałożonych do 31 grudnia 2015 roku grzywien w postępowaniu mandatowym;
•    wystawianie tytułów wykonawczych w związku z nieuiszczonymi grzywnami nałożonymi w drodze mandatu karnego kredytowanego;
•    wystawianie dalszych tytułów wykonawczych i przekazywanie ich do właściwego organu egzekucyjnego;
•    informowanie organów egzekucyjnych o zmianie należności w związku z uiszczeniem grzywny nałożonej w drodze mandatów karnych kredytowanych;
•    aktualizacja wartości należności SP z tytułu przedawnienia grzywien oraz zgonów zobowiązanych;

Podstawowe akty prawne:

  1. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2015r., poz. 525 ze zm.),
  2. Ustawa budżetowa publikowana corocznie w Dzienniku Ustaw,
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (. Dz. U. z  2016 r., poz. 1870 ze zm.) oraz akty wykonawcze,
    1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r w sprawie szczegółowego sposobu wykonania budżetu państwa ( Dz. U. z 2016 r., poz. 69),
    2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2015 r., poz.1542),
    3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U z 2016 r., poz. 1015),
    4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1053 ze zm.),
    5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 289),
    6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz.1579),
  4. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 198),
  5. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047),
  6. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 168 tj.),
  7. Ustawa z 17 czerwca 1966r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r., poz. 599 ze zm.).
  8. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201).